Tema : Kekeluargaan
Tajuk : Keluarga Saya
Fokus Utama :
Standard Kandungan :
1.2 Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa, iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
Standard Pembelajaran :
1.2.4 Mendengar, memahami, menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf, konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.
Fokus Sampingan :
Standard Kandungan :
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
Standard Pembelajaran :
2.2.1 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.
Objektif : Pada akhir pengajaran, murid dapat :
i. mendengar, menyebut dan mengeja perkataan berkaitan keluarga yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan betul dan tepat.
ii. membaca perkataan berkaitan keluarga yang mengandungi dua atau tiga suku kata terbuka dan tertutup dalam ayat dengan sebutan yang betul.
Pengisian Kurikulum :
i. Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Kasih sayang
ii. KBT : Kemahiran berfikir - menjana idea
Sistem Bahasa : Tatabahasa : Kata nama am
Media : Kad gambar, carta lirik lagu,
lembaran kerja, kad perkataan,
gambar
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran :
Langkah 1
1. Guru mempamerkan lirik lagu "Saya Sayang
Semua" pada papan tulis.
2. Murid mendengar dengan teliti lagu yang
dimainkan melalui pita rakaman.
3. Guru meminta murid menyebut perkataan
berkaitan ahli keluarga yang terdapat dalam
lirik lagu.
Contoh : ibu, bapa, kakak, abang, adik.
4. Guru meminta murid menyanyi lagu tersebut
secara kumpulan dan kelas dengan sebutan yang
betul.
Langkah 2
1. Guru mempamerkan kad suku kata dan meminta
mengeja dan menyebut suku kata tersebut.
2. Murid diminta memadankan suku kata tersebut
menjadi perkataan bermakna dan memadankan
dengan kad perkataan yang disediakan.
3. Guru meminta murid menampal, menyebut dan
mengeja perkataan berdasarkan gambar dengan
sebutan yang betul.
Langkah 3
1. Guru mempamerkan gambar yang berkaitan
ahli keluarga seperti ibu, bapa, kakak, abang
dan adik.
2. Guru membimbing murid mengeja dan
membaca serta memahami perkataan tersebut.
3. Guru meminta murid membaca secara individu
perkataan-perkataan tersebut.
Pentaksiran
1. Guru meminta murid menandakan perkataan
yang didengar pada lembaran kerja.
2. Guru meminta murid menyebut perkataan
berkaitan keluarga berdasarkan gambar.
Pemulihan
1. Guru membimbing murid menyebut dan mengeja
suku kata dan perkataan.
2. murid memadankan gambar dengan perkataan.
Pengayaan
1. Guru meminta murid bercerita tentang ahli
keluarga mereka kepada rakan berdasarkan
gambar ahli keluarga mereka.
*********************
Tema : Kebersihan
Tajuk : Menjaga Diri
Fokus Utama :
Standard Kandungan :
1.2 Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
Standard Pembelajaran :
1.2.4 Mendengar, memahami, menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan betul dan tepat.
Fokus Sampingan :
Standard Kandungan :
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
Standard Pembelajaran :
2.2.1 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.
Objektif : Pada akhir pengajaran, murid dapat:
i. mendengar dan mengecam perkataan yang berkaitan dengan anggota badan dan bukan anggota badan.
ii. menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup yang didengar dengan betul dan tepat.
iii. memahami dan memberi makna perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata dengan sebutan yang betul.
Pengisian Kurikulum :
i. Ilmu : Sains, Pendidikan Kesihatan,
Pendidikan Moral
ii. Nilai : Menjaga kebersihan anggota
badan
iii. KBT : Kemahiran Berfikir - mengumpul
dan mengelas
Sistem Bahasa : Kata Nama Am
Media : Gambar anggota badan,
kad perkataan,
lembaran kerja, ICT
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran :
Langkah 1
1. Guru menamakan anggota badan
kepda murid dan murid mendengar
dengan teliti.
Contoh : tangan leher mata
dahi hidung perut
mulut badan kaki
2. Murid diminta menyebut semula
anggota badan yang disebutkan oleh guru secara
individu, kumpulan atau kelas.
Langkah 2
1. Murid menyebut perkataan yang
berkaitan dengan anggota badan yang
ditunjukkan.
Contoh : tangan leher mata
dahi hidung perut
mulut badan kaki
2. Murid menyebut semula perkataan
yang mengandungi suku kata terbuka
dan tertutup dengan bimbingan
guru.
3. Murid mengecam perkataan yang
didengar lalu menyentuh bahagian badan masing-
masing.
Langkah 3
1. Murid menceritakan cara-cara menjaga
kebersihan diri dan peralatan yang selalu
digunakan.
2. Murid diminta mengeja dan membaca kad
perkataan yang mengandungi suku kata terbuka
dan suku kata tertutup seterusnya memadankan
dengan gambar yang diberi.
3. Murid mengeja dan membaca semula perkataan
yang telah disuaikan dengan gambar
menggunakan sebutan yang betul.
Langkah 4
1. Murid mendengar dan mengulang perkataan
yang disebut oleh guru berpandukan kad
perkataan yang ditunjukkan.
2. Seorang murid mengeja dan menyebut
perkataan yang terdapat pada kad dan murid
lain akan mengulanginya.
3. Murid menyebut perkataan yang terdapat pada
kad dan mengasingkan kad-kad yang
menunjukkan anggota badan dan bukan anggota
badan.
4. Murid mengelaskan perkataan yang
menunjukkan anggota badan dan bukan anggota
badan pada lembaran kerja yang diberi.
Langkah 5
1. Murid membaca dan memahami petikan
beramai-ramai dengan bimbingan guru.
2. Murid mengeja dan menyebut perkataan yang
dihitamkan dalam perenggan secara bergilir-
gilir.
3. Murid bersoal jawab tentang maksud
perkataan yang dihitamkan.
4. Murid menyebut semula makna perkataan
yang dihitamkan.
5. Murid memadankan perkataan dengan makna
yang diberi.
Pentaksiran
1. Murid menyebut perkataan yang
mengandungi suku kata terbuka dan tertutup
yang disebut oleh guru.
2. Murid menulis perkataan yang disebut dengan
ejaan yang betul.
Pemulihan
1. Murid menyebut suku kata yang ditunjukkan.
2. Murid menggabungkan suku kata menjadi
perkataan dan mengeja serta menyebut
perkataan itu.
Pengayaan
1. Murid mengeja dan menyebut perkataan yang
ditunjukkan.
2. Murid memadankan perkataan untuk membentuk
frasa yang bermakna.
3. Murid menyebut frasa yang telah dibina.
No comments:
Post a Comment