MANUSIA hanya menggunakan 10 peratus otak untuk berfikir, selebihnya untuk aktiviti lain atau mencetus pergerakan luar kawalan.
KEROSAKAN otak akan berlaku jika suhu badan meningkat melebihi 41 darjah Celcius.
MANUSIA memiliki secara purata 100,000 helai rambut dan ia tumbuh lebih cepat waktu malam.
MANUSIA bernafas kira-kira 23,000 kali dalam tempoh 24 jam.
KETIKA bersin, semua organ dalam badan tidak berfungsi termasuk jantung.
APABILA seseorang bercakap, secara purata 300 titisan air liur akan keluar dalam tempoh seminit iaitu kira-kira 2.5 titisan bagi satu perkataan
JIKA semua saluran darah dalam tubuh manusia dicantumkan, ia boleh meliputi jalan raya sepanjang 96,000 kilometer.
ADA spesies labah-labah yang sanggup mengorbankan tangan dan kaki untuk dimakan anak-anaknya yang baru menetas. Ini bagi mengelakkan mereka makan sesama sendiri.
KURMA adalah sejenis buah yang berkhasiat dan kaya dengan zat besi, kalsium, fosforus, sodium, potasium, vitamin A dan C.
TEMBIKAI mempunyai vitamin C,kukurbisitrin yang berkesan mengubati masalah ginjal dan salur kencing. Ia mengandungi sejenis gula dan garam untuk melawaskan pembuangan air kecil dan merawat masalah ginjal.
TONSILITIS atau penyakit radang tonsil
di bahagian kerongkong berpunca daripada serangan kuman bakteria streptokokus. Ia dikatakan dapat dirawat dengan berkumur menggunakan jus lemon sebelum diminum atau nama saintifiknya Citrus limon.
ROTI lebih awal dicipta sebagai makanan sebelum kewujudan piramid yang tersergam megah di Mesir.
BAWANG mengeluarkan gas yang pedih apabila dipotong dan boleh masuk ke dalam mata. Badan pula mengeluarkan air mata untuk mencairkan kepedihan itu dan menyingkirkannya dari mata anda.
SETIAP tahun, Selat Inggeris yang memisahkan England dan Perancis akan melebar 300 milimeter.
NAMA tempat terpanjang di dunia ialah "Taumatawhakatangih Angkoauauotamaneaturipukakpikim Aungahoronukupok Aiiwhenuakitanatahu" iaitu sebuah bukit di New Zealand.
PISANG mengandungi 90 kalori, kira 90 peratus kabohidrat yang diperlukan tubuh. Ia juga mempunyai vitamin B dan C selain potasium yang dapat menghasilkan tenaga.
IKAN paus boleh berenang sehingga 350 kilometer sehari dan haiwan itu hanya perlu menyedut oksigen setiap 20 saat.
IKAN jerung tidak boleh membuka mulut untuk tempoh yang lama kerana jika berbuat demikian, hidupan laut itu akan mati lemas kerana air akan masuk ke mulutnya.
BENUA Antartika meliputi kawasan seluas 14 juta kilometer persegi. Jika India dan China dicantumkan, keluasan itu masih gagal menandingi kawasan benua beku itu.
MAHARAJA India, Jahangir mempunyai minat yang pelik. Baginda memelihara 12,000 gajah, 10,000 sapi, 2,000 unta, 3,000 rusa, 4,000 anjing, 100 singa jinak, 500 kerbau dan 10,000 merpati.
Monday, 19 November 2012
Sunday, 18 November 2012
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Bahasa Melayu Tahun 1
Tema : Kekeluargaan
Tajuk : Keluarga Saya
Fokus Utama :
Standard Kandungan :
1.2 Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa, iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
Standard Pembelajaran :
1.2.4 Mendengar, memahami, menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf, konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.
Fokus Sampingan :
Standard Kandungan :
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
Standard Pembelajaran :
2.2.1 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.
Objektif : Pada akhir pengajaran, murid dapat :
i. mendengar, menyebut dan mengeja perkataan berkaitan keluarga yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan betul dan tepat.
ii. membaca perkataan berkaitan keluarga yang mengandungi dua atau tiga suku kata terbuka dan tertutup dalam ayat dengan sebutan yang betul.
Pengisian Kurikulum :
i. Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Kasih sayang
ii. KBT : Kemahiran berfikir - menjana idea
Sistem Bahasa : Tatabahasa : Kata nama am
Media : Kad gambar, carta lirik lagu,
lembaran kerja, kad perkataan,
gambar
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran :
Langkah 1
1. Guru mempamerkan lirik lagu "Saya Sayang
Semua" pada papan tulis.
2. Murid mendengar dengan teliti lagu yang
dimainkan melalui pita rakaman.
3. Guru meminta murid menyebut perkataan
berkaitan ahli keluarga yang terdapat dalam
lirik lagu.
Contoh : ibu, bapa, kakak, abang, adik.
4. Guru meminta murid menyanyi lagu tersebut
secara kumpulan dan kelas dengan sebutan yang
betul.
Langkah 2
1. Guru mempamerkan kad suku kata dan meminta
mengeja dan menyebut suku kata tersebut.
2. Murid diminta memadankan suku kata tersebut
menjadi perkataan bermakna dan memadankan
dengan kad perkataan yang disediakan.
3. Guru meminta murid menampal, menyebut dan
mengeja perkataan berdasarkan gambar dengan
sebutan yang betul.
Langkah 3
1. Guru mempamerkan gambar yang berkaitan
ahli keluarga seperti ibu, bapa, kakak, abang
dan adik.
2. Guru membimbing murid mengeja dan
membaca serta memahami perkataan tersebut.
3. Guru meminta murid membaca secara individu
perkataan-perkataan tersebut.
Pentaksiran
1. Guru meminta murid menandakan perkataan
yang didengar pada lembaran kerja.
2. Guru meminta murid menyebut perkataan
berkaitan keluarga berdasarkan gambar.
Pemulihan
1. Guru membimbing murid menyebut dan mengeja
suku kata dan perkataan.
2. murid memadankan gambar dengan perkataan.
Pengayaan
1. Guru meminta murid bercerita tentang ahli
keluarga mereka kepada rakan berdasarkan
gambar ahli keluarga mereka.
Tema : Kekeluargaan
Tajuk : Keluarga Saya
Fokus Utama :
Standard Kandungan :
1.2 Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa, iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
Standard Pembelajaran :
1.2.4 Mendengar, memahami, menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf, konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.
Fokus Sampingan :
Standard Kandungan :
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
Standard Pembelajaran :
2.2.1 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.
Objektif : Pada akhir pengajaran, murid dapat :
i. mendengar, menyebut dan mengeja perkataan berkaitan keluarga yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan betul dan tepat.
ii. membaca perkataan berkaitan keluarga yang mengandungi dua atau tiga suku kata terbuka dan tertutup dalam ayat dengan sebutan yang betul.
Pengisian Kurikulum :
i. Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Kasih sayang
ii. KBT : Kemahiran berfikir - menjana idea
Sistem Bahasa : Tatabahasa : Kata nama am
Media : Kad gambar, carta lirik lagu,
lembaran kerja, kad perkataan,
gambar
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran :
Langkah 1
1. Guru mempamerkan lirik lagu "Saya Sayang
Semua" pada papan tulis.
2. Murid mendengar dengan teliti lagu yang
dimainkan melalui pita rakaman.
3. Guru meminta murid menyebut perkataan
berkaitan ahli keluarga yang terdapat dalam
lirik lagu.
Contoh : ibu, bapa, kakak, abang, adik.
4. Guru meminta murid menyanyi lagu tersebut
secara kumpulan dan kelas dengan sebutan yang
betul.
Langkah 2
1. Guru mempamerkan kad suku kata dan meminta
mengeja dan menyebut suku kata tersebut.
2. Murid diminta memadankan suku kata tersebut
menjadi perkataan bermakna dan memadankan
dengan kad perkataan yang disediakan.
3. Guru meminta murid menampal, menyebut dan
mengeja perkataan berdasarkan gambar dengan
sebutan yang betul.
Langkah 3
1. Guru mempamerkan gambar yang berkaitan
ahli keluarga seperti ibu, bapa, kakak, abang
dan adik.
2. Guru membimbing murid mengeja dan
membaca serta memahami perkataan tersebut.
3. Guru meminta murid membaca secara individu
perkataan-perkataan tersebut.
Pentaksiran
1. Guru meminta murid menandakan perkataan
yang didengar pada lembaran kerja.
2. Guru meminta murid menyebut perkataan
berkaitan keluarga berdasarkan gambar.
Pemulihan
1. Guru membimbing murid menyebut dan mengeja
suku kata dan perkataan.
2. murid memadankan gambar dengan perkataan.
Pengayaan
1. Guru meminta murid bercerita tentang ahli
keluarga mereka kepada rakan berdasarkan
gambar ahli keluarga mereka.
*********************
Tema : Kebersihan
Tajuk : Menjaga Diri
Fokus Utama :
Standard Kandungan :
1.2 Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
Standard Pembelajaran :
1.2.4 Mendengar, memahami, menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan betul dan tepat.
Fokus Sampingan :
Standard Kandungan :
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
Standard Pembelajaran :
2.2.1 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.
Objektif : Pada akhir pengajaran, murid dapat:
i. mendengar dan mengecam perkataan yang berkaitan dengan anggota badan dan bukan anggota badan.
ii. menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup yang didengar dengan betul dan tepat.
iii. memahami dan memberi makna perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata dengan sebutan yang betul.
Pengisian Kurikulum :
i. Ilmu : Sains, Pendidikan Kesihatan,
Pendidikan Moral
ii. Nilai : Menjaga kebersihan anggota
badan
iii. KBT : Kemahiran Berfikir - mengumpul
dan mengelas
Sistem Bahasa : Kata Nama Am
Media : Gambar anggota badan,
kad perkataan,
lembaran kerja, ICT
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran :
Langkah 1
1. Guru menamakan anggota badan
kepda murid dan murid mendengar
dengan teliti.
Contoh : tangan leher mata
dahi hidung perut
mulut badan kaki
2. Murid diminta menyebut semula
anggota badan yang disebutkan oleh guru secara
individu, kumpulan atau kelas.
Langkah 2
1. Murid menyebut perkataan yang
berkaitan dengan anggota badan yang
ditunjukkan.
Contoh : tangan leher mata
dahi hidung perut
mulut badan kaki
2. Murid menyebut semula perkataan
yang mengandungi suku kata terbuka
dan tertutup dengan bimbingan
guru.
3. Murid mengecam perkataan yang
didengar lalu menyentuh bahagian badan masing-
masing.
Langkah 3
1. Murid menceritakan cara-cara menjaga
kebersihan diri dan peralatan yang selalu
digunakan.
2. Murid diminta mengeja dan membaca kad
perkataan yang mengandungi suku kata terbuka
dan suku kata tertutup seterusnya memadankan
dengan gambar yang diberi.
3. Murid mengeja dan membaca semula perkataan
yang telah disuaikan dengan gambar
menggunakan sebutan yang betul.
Langkah 4
1. Murid mendengar dan mengulang perkataan
yang disebut oleh guru berpandukan kad
perkataan yang ditunjukkan.
2. Seorang murid mengeja dan menyebut
perkataan yang terdapat pada kad dan murid
lain akan mengulanginya.
3. Murid menyebut perkataan yang terdapat pada
kad dan mengasingkan kad-kad yang
menunjukkan anggota badan dan bukan anggota
badan.
4. Murid mengelaskan perkataan yang
menunjukkan anggota badan dan bukan anggota
badan pada lembaran kerja yang diberi.
Langkah 5
1. Murid membaca dan memahami petikan
beramai-ramai dengan bimbingan guru.
2. Murid mengeja dan menyebut perkataan yang
dihitamkan dalam perenggan secara bergilir-
gilir.
3. Murid bersoal jawab tentang maksud
perkataan yang dihitamkan.
4. Murid menyebut semula makna perkataan
yang dihitamkan.
5. Murid memadankan perkataan dengan makna
yang diberi.
Pentaksiran
1. Murid menyebut perkataan yang
mengandungi suku kata terbuka dan tertutup
yang disebut oleh guru.
2. Murid menulis perkataan yang disebut dengan
ejaan yang betul.
Pemulihan
1. Murid menyebut suku kata yang ditunjukkan.
2. Murid menggabungkan suku kata menjadi
perkataan dan mengeja serta menyebut
perkataan itu.
Pengayaan
1. Murid mengeja dan menyebut perkataan yang
ditunjukkan.
2. Murid memadankan perkataan untuk membentuk
frasa yang bermakna.
3. Murid menyebut frasa yang telah dibina.
PERIBAHASA
Perumpamaan
Alah sabung menang sorak.
Bercakap besar walaupun telah kalah.
Alang-alang berdakwat biarlah hitam.
Melakukan sesuatu perbuatan biarlah sampai mendapat hasilnya.
Bagai itik pulang petang.
Berjalan lambat dan berlenggang-lenggang.
Bagai kelip-kelip terbang malam.
Rahsia yang tidak dapat disembunyikan.
Beraja di hati bersultan di mata.
Mengikut kehendak hati sendiri.
Diam-diam tepu.
Musuh yang pendiam, jangan dipandang mudah.
Direndam tidak basah.
Sukar dikalahkan.
Gajah mati kerana gadingnya.
Mendapat kecelakaan kerana kelebihannya.
Hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah.
Pembahagian yang adil.
Ingat sebelum kena, jimat sebelum habis.
Berhati-hati sebelum mendapat sesuatu kecelakaan.
Kalau tiada rotan akar pun berguna.
Kalau tiada yang baik yang kurang baik pun berguna juga.
Laksana batik lasam.
Sesuatu yang makin lama dipakai makin cantik.
Laksana kunyit dengan kapur.
Lekas atau mudah mesra.
Menahan jerat di pergentingan.
Mencari keuntungan semasa orang lain dalam kesusahan.
Nasi tersaji di lutut.
Keuntungan yang diperolehi dengan mudah.
Orang mengantuk disorong bantal.
Mendapat apa yang diingini.
Seikat bagai sirih, serumpun bagai serai.
Bersatu padu, bermuafakat, seia sekata.
Seperti bertih goreng.
Bunyi yang tidak berputusan.
Seperti rumput ditepi jalan.
Keadaan yang sangat susah.
Seperti tikus jatuh ke beras.
Orang yang mendapat kedudukan mewah.
Umpama hendak menepung tidak berberas.
Bekerja tanpa cukup syarat, hasilnya kurang sempurna.
Umpama kiambang air, akar tidak jejak di bumi.
Tidak tetap pada sesuatu tempat.
Yang merah saga, yang kurik kundi, yang indah bahasa,
yang baik budi.
Rupa yang elok tanpa budi bahasa tidak lengkap dalam kehidupan.
Alah sabung menang sorak.
Bercakap besar walaupun telah kalah.
Alang-alang berdakwat biarlah hitam.
Melakukan sesuatu perbuatan biarlah sampai mendapat hasilnya.
Bagai itik pulang petang.
Berjalan lambat dan berlenggang-lenggang.
Bagai kelip-kelip terbang malam.
Rahsia yang tidak dapat disembunyikan.
Beraja di hati bersultan di mata.
Mengikut kehendak hati sendiri.
Diam-diam tepu.
Musuh yang pendiam, jangan dipandang mudah.
Direndam tidak basah.
Sukar dikalahkan.
Gajah mati kerana gadingnya.
Mendapat kecelakaan kerana kelebihannya.
Hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah.
Pembahagian yang adil.
Ingat sebelum kena, jimat sebelum habis.
Berhati-hati sebelum mendapat sesuatu kecelakaan.
Kalau tiada rotan akar pun berguna.
Kalau tiada yang baik yang kurang baik pun berguna juga.
Laksana batik lasam.
Sesuatu yang makin lama dipakai makin cantik.
Laksana kunyit dengan kapur.
Lekas atau mudah mesra.
Menahan jerat di pergentingan.
Mencari keuntungan semasa orang lain dalam kesusahan.
Nasi tersaji di lutut.
Keuntungan yang diperolehi dengan mudah.
Orang mengantuk disorong bantal.
Mendapat apa yang diingini.
Seikat bagai sirih, serumpun bagai serai.
Bersatu padu, bermuafakat, seia sekata.
Seperti bertih goreng.
Bunyi yang tidak berputusan.
Seperti rumput ditepi jalan.
Keadaan yang sangat susah.
Seperti tikus jatuh ke beras.
Orang yang mendapat kedudukan mewah.
Umpama hendak menepung tidak berberas.
Bekerja tanpa cukup syarat, hasilnya kurang sempurna.
Umpama kiambang air, akar tidak jejak di bumi.
Tidak tetap pada sesuatu tempat.
Yang merah saga, yang kurik kundi, yang indah bahasa,
yang baik budi.
Rupa yang elok tanpa budi bahasa tidak lengkap dalam kehidupan.
KATA BIJAK PANDAI
Sekeras-keras hati, pasti bisa diluluhkan dengan manisnya senyuman. Oleh itu, kurangkan manis dalam minuman, lebihkan manis dalam senyuman.
Mahu tahu teman yang paling setia, tidak cerewet, gampang ditemukan, sekali gus guru nan bijak dan sabar, dialah buku.
Keajaiban pasti akan datang menghampiri orang yang selalu melakukan yang terbaik buat dirinya dan orang lain.
Percaya dan yakin pada diri sendiri, hanya itu resepi paling mujarab untuk menakluk kehidupan.
Lebih baik bekerja dengan seorang profesional yang tidak menyukai anda daripada bekerja dengan sahabat yang tidak profesional.
Setiap kegagalan pasti menyisakan kesempatan, kerana kegagalan bukan bererti kemunduran, tetapi sekadar berjalan di tempatnya. Orang yang pernah gagal sahaja yang mengerti makna kejayaan.
Kalau dalam tahun terakhir, anda belum memberikan idea atau memperoleh idea baharu, periksalah nadi anda, mungkin anda sudah mati.
Jangan terlalu sibuk untuk menjadi lebih baik daripada orang sezaman atau terdahulu anda, tetapi berusahalah menjadi lebih baik daripada diri anda sendiri.
Dunia yang penuh persaingan mempunyai dua kemungkinan, iaitu anda bisa kalah, atau jika ingin menang anda mesti berubah.
Kehangatan kemanusiaan beribu kali lebih indah daripada sekadar sembilu cinta yang melukakan.
Rosak bahasa, rosaklah pemikiran dan cita rasa.
Hal terpenting dalam hidup ini ialah jangan pernah berhenti untuk bertanya dan terus bertanya.
Jangan pernah berfikir untuk menjadi manusia yang berjaya, tetapi berfikirlah untuk menjadi manusia yang berkualiti.
Saturday, 27 October 2012
RENUNGAN
Buat renungan semua..............
"Tanda ilmu itu berkat ialah semakin tinggi ilmu kita, semakin tunduk rendah kita, bertawaduk kepada Allah dan juga sesama manusia. Kita merasakan kehebatan Allah dan ketinggian ilmuNya sehingga kita berasa kerdilnya ilmu kita. Bila telah sampai ke peringkat ini, terubatlah penyakit hati dan kita sentiasa berdoa sebagaimana doa Imam Shafie "Semoga didatangkan kebenaran di atas hujah lawanku."
"Menuntut ILMU adalah TAQWA, menyampaikan ILMU adalah IBADAH, mengulang-ulang ILMU adalah ZIKIR, dan mencari ILMU adalah JIHAD.
"Lupakan urusan dunia tika berurusan dengan Tuhan (beribadah) dan jangan lupakan Tuhan tika membuat urusan dunia." (Saiyidina Omar)
"Saat paling bahagia adalah ketika kita melihat orang yang kita sayangi itu tersenyum dan lebih membahagiakan apabila kita adalah insan di sebalik senyumannya."
"Tanda ilmu itu berkat ialah semakin tinggi ilmu kita, semakin tunduk rendah kita, bertawaduk kepada Allah dan juga sesama manusia. Kita merasakan kehebatan Allah dan ketinggian ilmuNya sehingga kita berasa kerdilnya ilmu kita. Bila telah sampai ke peringkat ini, terubatlah penyakit hati dan kita sentiasa berdoa sebagaimana doa Imam Shafie "Semoga didatangkan kebenaran di atas hujah lawanku."
"Menuntut ILMU adalah TAQWA, menyampaikan ILMU adalah IBADAH, mengulang-ulang ILMU adalah ZIKIR, dan mencari ILMU adalah JIHAD.
"Lupakan urusan dunia tika berurusan dengan Tuhan (beribadah) dan jangan lupakan Tuhan tika membuat urusan dunia." (Saiyidina Omar)
"Saat paling bahagia adalah ketika kita melihat orang yang kita sayangi itu tersenyum dan lebih membahagiakan apabila kita adalah insan di sebalik senyumannya."
Subscribe to:
Posts (Atom)